2021 Midzomer expositie

Uffelse molen
Midzomer Expositie vanaf 7 augustus 2021

Na een lange onderbreking vanweg corrona pakt ‘Werkgroep Exposities’ van de ‘Stichting Kunst en Cultuur Leudal’ de draad weer op met een schitterende kunsttentoonstelling in de Uffelse Molen te Haler. Het historische gebouw, gelegen aan de oude smokkelroute tussen België en Nederland ademt de sfeer van eeuwen geleden. John Klerkx heeft het pand in zijn oude luister hersteld en stelt de molen, binnenplaats en weilanden ter beschikking voor onze midzomer expositie. Vier markante kunstenaars exposeren 3 weekends lang hun werk in en om de molengebouwen.

Constantijn Molenkamp (1959)

Met de kunstschilder Constantijn Molenkamp gaan we over de grenzen van de provincie Limburg.
Hij is een telg uit een bekende Brabantse kunstenaarsfamilie. Zijn werken komen tot stand in een organisch proces, waarbij de schilder in grote gebaren probeert het natuurlijk ontstaansproces spontaan in goede banen te leiden. Zijn doeken bestaan uit vele lagen, zoals ook zijn thema’s door verandering van licht, tijd, invalshoek en observatie veelgelaagd zijn. Ondanks het spontane karakter van het schilderen vereist het scheppingsproces toch rationele beslissingen van de kunstenaar. Een goed schilder laat beiden toe.

In de loop van zijn carrière als kunstenaar heeft Stijn een aantal thema’s uitgediept:

Zeeschappen
Met deze term karakteriseert de kunstenaar de werken die als een rode draad door zijn oeuvre lopen. We herkennen de oerkrachten van de zee met figuratief kustlijnen, landpalen en objecten als markering. Golven en wolken versmelten met elkaar maar desondanks blijft het gevoel van immense diepte en mysterieuze spanning bewaard.

Landmarks
Landmarks worden gekenmerkt door een levendig patroon van donkertonige kaders. Ze dammen de heftig gepenseelde vlakken in. Soms is het alsof je vanuit een vliegtuig op een landschap neerkijkt.

Nature Buildings
Met hun strakke lijnen vormen de gebouwen een sterk contrast met de grillige lijnen van de natuur nog versterkt door de perkamentachtige en gelaagde structuur van het werk.

De Santiago Codex
Deze Bestaat uit 19 schilderijen en 19 tekstpanelen, gebaseerd op de 19 hoofdstukken; de dagen uit het boek ‘De weg voorbij ’van Maarten van Rooy. Van de Santiago Codex, eerder tentoongesteld in Chateau Gerlach te Houthem, zijn enkele werken te bewonderen in de Uffelse Molen.


Recent werk
Laat u verrassen door het recente werk van de schilder dat nog niet eerder werd tentoongesteld. Exposities
Constantijn heeft geëxposeerd op vele solo-exposities (o.a. in Eindhoven, Rotterdam, Monaco en Marbella) en op grote groepstentoonstellingen (o.a. Mesdag Den haag en de Kunst Rai Amsterdam).

 Angelique Cremers (1966)

Het is niet het gebruikelijke verloop van de carrière voor een kunstenaar. Onder het oog van miljoenen tv-kijkers wordt Angelique op 21-jarige leeftijd uitgeroepen tot miss Nederland. Na een periode als model begint ze een kapsalon. Maar er is meer in het leven dan uiterlijke schoonheid en zakelijk gewin.
Angelique gaat een opleiding volgen aan de kunstacademie. Ze studeert in 2005 af met als specialisatie schilderkunst. Ze stort zich helemaal op de schilderkunst en met succes. Exposities in het Glaspaleis te Heerlen (2006), het Bonnefantenmuseum te Maastricht (2006) en galerie Open te Amsterdam (2007) getuigen daarvan.

Schoonheid en perfectie blijven haar intrigeren, maar niet de schoonheid van opgespoten lippen en -billen en kunstborsten. Niet de oppervlakkige schoonheid die met een veeg als een laagje bladgoud kan worden weggestreken. Ze wil met haar werken de ware puurheid in schoonheid raken.  En daarbij is vrijheid een absolute voorwaarde; alleen zo kan ze zich ontwikkelen als kunstenaar.

Als beeldend kunstenaar zit voor Angelique de perfectie in de imperfectie. Schoonheid heeft voor haar een diepere betekenis gekregen. Vroeger ging het vooral om het gelikte plaatje. Een rafelrand maakt schoonheid intenser. Uiterlijke vertoning kan nog altijd prachtig zijn; maar het draait om de kern, het innerlijke en het pure. Daar zit de werkelijke schoonheid.

Daarom zie je in haar werk vaak de in zichzelf gekeerde vrouw, soms met een met doeken of touwen omwonden gezicht of subtiel de ogen gesloten of geblinddoekt.  Vrouwenfiguren die perfect zijn maar toch een imperfectie hebben. Rafelranden, structuren en oneffenheden maken haar werk af. Vrouwen zouden milder naar zichzelf moeten kijken. Elk rafelrandje maakt een vrouw mooier; het hoort bij haar en ze moet het koesteren.

Angelique heeft verder nog deelgenomen aan vele exposities. We noemen er enkele: 2013 het Domein Sittard, 2015 Museum het Kruithuis den Bosch, 2015 Galerie Alphonse D’Heije Knokke, 2016 Beeldentuin Mariënheem, 2018/2019 Affordable Art Fair te Amsterdam.

In de Uffelse Molen exposeert Angelique geen schilderijen maar beelden. Beeldhouwen vormt sinds meer dan 15 jaren een nieuwe passie in haar creatieve leven. Samen met de historische gebouwen en het oude boerenlandschap gaan haar beelden op in een tijdloze schoonheid.


Clemens Maassen (1944)

Met een degelijke studie architectuur in Delft lijkt de weg gebaand voor een mooie loopbaan voor Clemens.  Die komt er ook maar de architectuur vormt slechts één onderdeel van een ongebruikelijke creatieve mix, met aanvankelijk een kleine architectenpraktijk en een docentschap Bouwkunde aan de TU Eindhoven. Maar daarnaast beleeft Clemens in zijn jonge jaren veel plezier aan het maken van reisschetsen. Deze reisschetsen ontaarden in autonome kunstwerken en hij besluit dat hij vanaf dat tijdstip kunstenaar is.

In zijn kinderjaren voert een groep artiesten in zijn geboortedorp St. Anthonis acts op langs een staalkabel die naar de kerktoren gespannen was.  Hij vindt het prachtig en gaat daar zelf als jongetje mee experimenteren.  Die fascinatie voor balans als spel met zwaartekracht is hij later in gaan zetten bij het maken van installaties.  En hij heeft nog steeds de verwondering en de blijdschap van het kind toen.

Het leven is voor Clemens een feest als hij iets aan het maken is; of het nu een tekening, een schilderij, een meubel of een installatie is. Wat er wel toe doet is dat het bedenken en het maken hand in hand moet gaan. Het moet niets hebben van het maken van iets dat vooraf tot in detail is uitgetekend. Dat vindt hij saai.

Tot 2006 combineert Clemens zijn privé-werk met een docentschap aan de TU Eindhoven. Sindsdien werkt hij als ZZP-er full time in zijn bedrijf: ‘Clemens Maassen Kunst en Design’. Zijn werk is veelzijdig: werk op papier, schilderijen op doek, meubels en installaties. In zijn schilderijen gaat het meestal om de balans tussen orde en chaos.  Bij zijn installaties om balans als spel met de zwaartekracht.

Treffend voor het kunstenaarschap van Clemens is het verhaal van de houten planken die hij zag liggen langs de weg. Intuïtief sleepte hij ze met zijn aanhanger mee naar zijn atelier. Tot 3 maal toe
moest hij terugkomen.  Van die planken maakte hij zijn eerste balans-installatie, de ‘Balance Bench’. Later volgden meer installaties van ter plaatse gevonden materiaal.

Clemens zoekt het contact, de reflectie en de interactie met andere kunstenaars. In zijn eigen atelier, een voormalige kleuterschool te Maastricht, werkt hij samen met Mattanja Coehoorn en Jeroen Meijs. Daarnaast vindt hij sparringpartners in zijn zoon Lucas en een aantal leden van de Limburgse Kunstkring. Bij de Uffelse molen exposeert Clemens twee van zijn balans-installaties. Een buiten als baken in het landschap, en een binnen als samenspel met de houten dakconstructie.

Clemens heeft deelgenomen aan talloze exposities, aanvankelijk vooral met schilderijen en de laatste jaren steeds meer met installaties. Enkele exposities die eruit springen: 2005 Mosa-art galerie te Katwijk, 2008 terminal Eindhoven Airport, 2011 Kasteel Gronsveld, 2015 Brainart 12 schilderijen over dementie, 2017 Landart symposium San Giacomo (Italië). Aankopen zijn o.a. verricht door Universiteit Maastricht en Buitenplaats Vaeshartelt te Maastricht.


 

Patrick Kusters (1972) 
Patrick Kusters is autodidact. In zijn werkplaats ontwerpt hij, hij zaagt, hij buigt, slijpt en last. Hij zoekt steeds naar heldere lijnen, archetypische vormen en eenvoud. Zijn ontwerpen zijn opgenomen in de collecties van Lonc en Dutchlite.

De thuisbasis van Patrick is hoeve de Schoor te Baexem, een eeuwenoude karakteristieke boerenhoeve, die hij samen met zijn familie restaureert.
Wie meer van deze kunstenaar wil bewonderen kan met de fiets de Maasroute verkennen. Deze in 2019 geopende route vormt een onderdeel van de internationale icoonroutes. Hij voert van de bron van de Maas tot aan de zeemonding in Hoek van Holland. Langs het Limburgse deel van de Maasroute heeft Patrick 10 gigantische kunstzinnige zitplaatsen geplaatst. Kenmerkend voor Patrick zijn ook de ‘Blow Up’s’: metershoge uitvergrotingen van alledaagse meubels en lampen.

 Patrick heeft deelgenomen aan diverse exposities en manifestaties o.a.  D(esign) Day Maastricht 2014, Dutch Design week Eindhoven (diverse jaargangen), Beelden in het Groen Venlo 2015, Design District Taets Zaandam 2016, Cube Design Museum e.v.a.

Eyecatcher van de tentoonstelling in de Uffelse Molen vormt een 5 meter hoge schildersezel, waarop 
onze tentoonstelling wordt aangekondigd.

‘Blow up’ zetel langs Maasroute

‘Blow up’n  zetel bij Uffelse Molen

Opening
De expositie is geopend vanaf 14.00 uur op zaterdag 7 augustus. Vanwege corona zal de opening een informeel karakter hebben. Tussen 14.00 uur en 17.00 uur kunt u zelf de tentoonstelling verkennen (liefst gespreid over de middag). Op de achtergrond zal Liesbeth Schroen op harp zorgen voor een passende sfeer. Ger Hermans zal op zondagen rond 15.00 uur in kleine gezelschappen een rondleiding verzorgen langs de kunstwerken. In de tentoonstellingsbrochure vindt u meer informatie over de kunstenaars en hun werk. Uiteraard nemen we steeds alle officiële corona-voorschriften in acht. Op de openingsdag kunnen onze gasten, na bezoek van de tentoonstelling, genieten van een gratis kop koffie of thee met vlaai.

Expositiedata
Verdere expositiedata: zondag 8 augustus, zaterdag 14 augustus, zondag 15 augustus, zaterdag 21 augustus en zondag 22 augustus, steeds tussen 13.00 uur en 17.00 uur.

Gegevens van de Locatie
Uffelse Molen, Uffelsestraat 5, 6012 RM, Haler-Uffelsen
e-mail uffelsemolen@johnklerkx.nl ; telefoon 0475568954/ 0620629069

Clemens Maassen

 

Angelique Cremers


Constantijn Molenkamp:


Stichting Kunst en Cultuur Leudal

Creëert culturele en kunstzinnige activiteiten binnen de kaders van het gemeentelijk beleid. Zij wil binnen een flexibele, kansrijke en innovatieve structuur Leudal-eigen kunst- en cultuuractiviteiten laten opbloeien. Zij wil -aanvullend op het bestaande, organisch gegroeide, culture...

lees meer »