Najaarsexcursie Stichting Kunst en Cultuur Leudal naar Ludwig Museum in Keulen

Het Ludwig Museum in Keulen beschikt over één van de meest omvangrijke verzameling  kunstwerken uit de 20e en 21e eeuw. Zo is er een buitengewone verzameling van Europese Pop Art, de op twee na grootste verzameling van werken van Picasso, een uiterst betekenisvolle collectie kunstwerken van Duitse expressionisten en van Russische avant-gardisten.

Verslag excursie Kunst en Cultuur Leudal 27 okt 2018

Deze keer ging de reis naar het Ludwig Museum in Keulen. Een prachtig museum, toonaangevend in Duitsland. Gelegen achter de Dom, vlakbij de Rijn en het Haubtbahnhof. De architectuur is prachtig, met binnen schitterend licht. Ontworpen door architectenbureau Busmann en Haberer.

Koffie en gebak stonden klaar,  daarna volgde er een ingelaste rondleiding door een deel van de vaste collectie. Onze gidsen waren een Nederlands sprekende Duitse gids en de meereizende Jan Peeters.

Wij maakten kennis met werk van schilders van het Duitse expressionisme. Zij wilden niet de wereld zelf weergeven, maar de wijze waarop ze die ondergingen. Ze wilden dat wat hun bezig hield, hun emoties en indrukken tot uitdrukking brengen. Daar waren geen wetten of regels voor. Dit had tot gevolg, dat er nieuwe vormen ontstonden. Zij onderscheidden zich daarmee van hun 19e eeuwse  voorgangers, die immers nog teruggrepen naar een traditionele vorm.

De belangrijkste collectieven waren; "Die Brucke" en Der Blaue Reiter. De eerste met  Nolde, Kirchner, v Dongen, Heckel en Pechstein, die o.a. primitieve technieken en houtsnijkunst gebruikten.

De tweede, " Der Blauwe Reiter",  met Paul Klee, Kandinsky, Marc en Gabriele Münter. Zij maakten equivalenten van muzikale ervaringen.

Toen was er de lunch.

Na de lunch een rondleiding door de tijdelijke tentoonstelling van Gabriele Münter.

De aanleiding van de tentoonstelling is de mogelijke aankoop van het schilderij "Jongenskop Willi Blab". Men zoekt nog naarstig fondsen!

Gabriele leefde van 1877-1962

Ze hield zich staande tussen mannen en  streefde naar gelijkwaardigheid. Het Fauvisme, Gauguin en  Van Gogh hadden veel invloed op haar. Ze schilderde naar kindertekeningen, volkskunst en landschappen. Haar leraar en partner was Kandinsky. Ook dat is te zien in haar werk. Ze maakten beiden deel uit van Der Blauwe Reiter.

De tentoonstelling bestaat uit 120 schilderijen uit verschillende periodes van haar leven. Ze experimenteerde en er waren zichtbare invloeden. Ook waren er foto’s en grafisch werk.

Na 1910 vallen haar schilderijen op door stralende kleuren, die niet meer overeen komen met de werkelijkheid, maar naast elkaar geplaatste grote vlakken, extra aangezet met zware contourlijnen. Schaduwwerking,  diepte en perspectief spelen nauwelijks een rol.

Uiteindelijk werd Murnau haar woonplaats. Het dorp en omgeving werden de leidraad in haar werk.

Door de 1e wereldoorlog kwam er een breuk met Kandinsky. Hij ging terug naar Rusland. Er kwam ook een einde aan Der Blauwe Reiter.

Uiteindelijk krijgt ze een nieuwe partner; kunsthistoricus Eicher. Hij vindt dat ze verkoopbaar werk moet maken. Ook daar zagen we werken van. Gelukkig keert ze terug naar haar expressionisme. Die schilderijen zijn van veel betere kwaliteit!

Begin jaren 50 gaat ze abstract schilderen.

Vanaf 1937 wordt haar werk door de nazi s als " entartet" bestempeld.

Pas in 1948 komt haar werk opnieuw in de belangstelling. Ze maakte in totaal zo’n 2000 schilderijen!

 

De hele dag was een kleurenfeest! Zeker de moeite waard om nog eens terug te gaan!

We waren om 18.30 weer veilig terug in Baexem.