2013 05 26 NIET DIRECT 15

Het was goed in de Uffelse Molen.

Op 26 mei had literair café Niet Direct een lente editie bedacht in de Uffelse Molen, tussen Neeritter en Haler. Het programma was, zoals altijd, divers en dit maal zelfs enigszins toegesneden op de prachtige molen, waar eigenaar John Klerkx het publiek van harte verwelkomde in de bijzonder fraai opgeknapte voormalige tiendschuur. Het enige minpuntje vormde het weer, waardoor het pauzedrankje een wat kille aangelegenheid was, buiten, onder de overkapping. Daar tegenover stond het lentegeluid van een spreeuwennest, dat tijdens de middag meermalen hoorbaar was.

Deze 15e editie van Niet Direct werd geopend door een jong pianotalent, de zeventienjarige Liang Ramakers, die uit de Steinway vleugel een prachtige impromptu van Franz Schubert toverde. De akoestiek van de schuur bleek prachtig, en Liang speelde geconcentreerd en gloedvol.

Daarna onderhield Bas Jongenelen de volle zaal met een interessant betoog over wat humor is,  en waar humor beledigend kan zijn. Dat spitste hij verder toe op de middeleeuwen, toen de humor voornamelijk plat was, en zich richtte op, en soms ook tegen, de clerus en het bestuur. Met enkele treffende voorbeelden wekte hij die duistere tijd tot leven. Hij sloot zijn aandeel in de middag af met een “refereyn” over begijnen, die een wedstrijd scheten laten organiseren. De prestaties stegen tot Olympische hoogtes en in een carnavaleske omgeving zouden deze sterke verhalen nog steeds tot de verbeelding spreken.
 


 

Als laatste voor de pauze was de geïmproviseerde bühne voor Clean Pete, de artiestennaam van de tweeling Loes en Renée Wijnhoven. Zij schrijven Nederlandstalige liedjes en begeleiden zichzelf daarbij op gitaar (Loes) en cello (Renée). Net als Rogier Pelgrim in de vorige aflevering van Niet Direct, hebben zij deelgenomen aan de finale van de Grote prijs van Nederland voor beste singer / songwriter en daar hoge waarderingen  gescoord. Met bijzonder heldere stemmen en prachtige muzikale begeleiding toonden zij weer eens aan dat eenvoud het kenmerk van het ware is.

Na de pauze speelde Liang nog een nocturne van Chopin, gedreven en aansprekend, om daags erna nog een stukje VWO eindexamen te gaan afwerken! John Hölsgens liet zich daarna in zijn column van een wat serieuzere kant zien, maar de inmiddels bekende “kansarme wijken” maakten duidelijk dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Hij probeerde, tevergeefs, te duiden wat VVD voorzitter Benk in de media had bedoeld met zijn uitspraken.

Daarna kwam Frans van de Pas zijn verhaal over de Uffelse Molen brengen. Gekostumeerd, vol passie en drama, verhaalde hij van 7 december 1726, de nacht dat de molen door een ontevreden boer in brand werd gestoken. Aanstekelijk en bevlogen vertelde hij daarna nog het verhaal van de dolende ridder in de Peel, voor velen bekend.


De middag werd in stijl afgesloten door Clean Pete; zij hebben ongetwijfeld hun naamsbekendheid en hun fanclub uitgebreid (zie ook www.cleanpete.nl ).

De eenmalige uitstap naar deze locatie werd door alle aanwezigen toegejuicht. De sfeer, de artiesten, het programma en het tijdstip werden positief ontvangen. In oktober (17 of 24) zal Niet Direct zijn lustrum vieren en een speciaal programma aanbieden in De Bombardon, deze keer niet in het Grand Café, maar in de grote zaal. De zoals altijd rustig en gedegen presenterende gastheer Paul van Dooren liet er niet veel over los, maar stelde alvast een echte klapper in het verschiet.

Wilt u op de hoogte blijven, schrijft u dan een mailtje aan nietdirect@gmail.com. U wordt dan opgenomen in de mailing list en van de laatste ontwikkelingen op de hoogte gehouden.


Stichting Kunst en Cultuur Leudal

Creëert culturele en kunstzinnige activiteiten binnen de kaders van het gemeentelijk beleid. Zij wil binnen een flexibele, kansrijke en innovatieve structuur Leudal-eigen kunst- en cultuuractiviteiten laten opbloeien. Zij wil -aanvullend op het bestaande, organisch gegroeide, culture...

lees meer »